Ben je benieuwd hoe het er écht aan toe gaat in de fashion industrie? Waarschijnlijk weet je ook wel dat een kledingstuk dat voor twintig euro in de winkels ligt niet duurzaam en ethisch gemaakt kan zijn. Mocht je het nog niet weten: de fashion industrie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld.
Wil je het verhaal hierachter weten, maar weet je niet zo goed waar te beginnen? We zetten 8 documentaires voor je op een rij, die stuk voor stuk in gaan op de duistere kant van de fashion industrie.
1. The True Cost: Who Pays the Real Price for YOUR Clothes
Deze docu uit 2015 is voor velen dé eye-opener geweest om hun koopverslaving aan banden te leggen. Het was een van de eerste uitgebreide documentaires over de fashion industrie en het laat duidelijk zien wat er allemaal mis is in deze wereld. Op gebied van duurzaamheid, maar ook de erbarmelijke arbeidsomstandigheden van mensen die vaak onder onveilige omstandigheden werken. Het laat ook de directe link zien met de fast fashion industrie uit het Westen en waarom we nú iets moeten veranderen aan deze industrie. Na bijna 10 jaar nog steeds relevant.
Te bekijken op YouTube – 51 minuten
2. De Prijsknaller – Kleding
Denk jij iets goeds te doen door je kleding aan een kledingbak te doneren? Think again. Hier gaat een hele handel achter schuil, waarbij veel kleding naar Ghana wordt verscheept. Doordat er té veel kleding is van te slechte kwaliteit belandt het daar op grote hopen en uiteindelijk in de oceaan. Heel heftig om te zien, en echt een eye-opener.
Te bekijken op NPO Start – 31 minuten
3. Goodwill Dumping
Goodwill Dumping gaat nog wat uitgebreider in op de industrie die achter kledingdonaties zit. Het lijkt misschien heel nobel om je kleding te doneren, maar al die gedoneerde kleding heeft een ongelooflijk grote impact op lokale maakindustrieën in kwetsbare gebieden. Het verpest de lokale markt en het milieu en er wordt nog geld aan verdiend ook.
Te bekijken op NPO Start – 27 minuten
4. De Slag om de Klerewereld
Deze docuserie van 3 afleveringen is al iets ouder (2015), maar nog steeds even relevant. In deze korte serie gaan Teun van de Keuken en Roland Duong undercover als textielhandelaars. Ze onderhandelen met fabrieken in Bangladesh om een zo laag mogelijke prijs voor hun zogenaamd uit te brengen fashion collectie. En wat blijkt? Dat kan echt heel goedkoop. En passant bezoeken ze met verborgen camera’s ook enkele fabrieken, waarin duidelijk wordt waarom die prijs zo laag is.
Te bekijken op NPO Start – 3 afleveringen van 40 minuten
5. Tegenlicht – Op volle retouren
We bestellen massaal kleding online. Het is alleen wel wat lastig om online de juiste maat in te schatten, dus er gaat heel wat retour. Maar wat gebeurt er eigenlijk met onze retouren? Beseffen we wel dat door ons retourgedrag veel spullen worden vernietigd of in het buitenland terechtkomen? VPRO Tegenlicht (een onderzoeksprogramma van onze Noorderburen) volgt een retourzending om te zien wat er met jouw teruggezonden kleding gebeurt en wat de gevolgen zijn van al die retouren.
Te bekijken bij VPRO – 45 minuten
6. Zembla – De Fast-fashion fuik
Waar kledingmerken vroeger 2 collecties per jaar uitbrachten (spring/summer en fall/winter), brengen fast fashion merken tegenwoordig elke week een nieuwe collectie uit. Zembla duikt in de fast fashion fuik en toont aan waarom het zo verslavend is om telkens maar nieuwe kleding te blijven kopen. Via social media, magazines en op straat word je continu getarget met de laatste trends. De industrie voert als het ware haar beste verleidingstrucs op jouw uit, probeer die maar eens te weerstaan.
Te bekijken bij BNNVARA – 38 minuten
7. Full Circle
Full Circle onderzoekt de donkere wereld van textielafval én de oplossingen die ertegen bestaan. Hoe kun jij zelf bewuster met kleding omgaan en minder afval produceren? In plaats van te focussen op meer en meer consumeren, moeten we weer creatief worden. In deze korte documentaire laat Chanel Trapman zien hoe we de vicieuze cirkel van overproductie en overconsumptie kunnen doorbreken.
Te bekijken op Youtube – 37 minuten
8. River blue
Wist je dat voor het produceren van 1 spijkerbroek gemiddeld zo’n 8000 liter water nodig is? Deze awardwinnende documentaire gaat dieper in op de vervuilende kant van de fashion industrie, met een speciale focus op denim. Ze laten zien welke impact de fashion industrie heeft op de natuur en lokale gemeenschappen. Zo zijn er gehele dorpen waar mensen ziek zijn geworden door de chemicaliën die door de lokale textielfabrieken in de rivieren worden gedumpt.
Te bekijken op Vimeo On Demandd voor €3,43 – 1 uur 35 minuten
Geïnspireerd geraakt? Stop met shoppen en start je eigen capsule wardrobe.
Beeld: Rio Lecatompessy