Je innerlijke kind helen: 20 vragen om aan jezelf te stellen

Jeugdervaringen vormen ons, beïnvloeden acties en ons zelfbeeld. Met deze 20 vragen krijg je meer inzicht.

4 minuten
innerlijke kind helen

‘Inner child work’ is populair op sociale-mediaplatforms: hashtags zoals #innerchildhealing en #innerchildlove zijn miljarden keren bekeken op TikTok. Maar het is geen nieuwe hype: psycholoog Carl Jung schreef er 100 jaar geleden al over.

‘Inner child work’: wat is het en hoe werkt het?

Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van onze kindertijd verband houdt met latere resultaten in het leven. Er is een reden voor bijna alles wat je doet. De dingen die je leuk en niet leuk vindt. De manier waarop je op stress reageert. De stem in je hoofd die je vertelt dat je niet goed genoeg bent. Onze ervaringen in de kindertijd vormen ons tot wie we vandaag zijn. Veel van ons hebben echter onverwerkte emotionele pijn uit onze kindertijd die ons beïnvloedt als volwassenen. De afgelopen jaren is er steeds meer aandacht voor het helen van je innerlijk kind. In het Engels wordt dit ‘Inner child work’ genoemd.

Een stukje theorie

De theorie is dat we allemaal een innerlijk kind hebben. We groeien op, we worden groter en onze hersenen worden logischer, maar dat wist onze gedachten, gevoelens of herinneringen uit de kindertijd niet uit. Sommige mensen hadden gelukkige en gezonde kindertijden met ondersteunende verzorgers die hen beschermden tegen stressoren, en zij zijn van nature afgestemd op en accepteren hun innerlijke kind. Maar anderen hebben moeilijke ervaringen doorstaan, bijvoorbeeld een echtscheiding van de ouders, ziekte of zelfs misbruik, en missen het vermogen om die gevoelens te verwerken en betekenis te geven aan hun emotionele pijn. De meeste mensen realiseren zich niet dat de effecten van die herinneringen uit de kindertijd ons drijven om de keuzes te maken die we als volwassenen maken.

Onze hersenen associëren herinneringen, gevoelens en ervaringen die met elkaar te maken hebben. Stuurt je partner je bijvoorbeeld niet onmiddellijk een bericht terug, dan ben je ervan overtuigd dat dit betekent dat hij je verlaat, omdat je je als klein kind vaak in de steek gelaten voelde. Besef dat je reageert op een manier die niet past bij je volwassen leeftijd, omdat je kindergedrag en emoties nabootst.

De meeste mensen realiseren zich niet dat de herinneringen uit onze kindertijd de keuzes die we maken als volwassenen beïnvloeden.

Wat zijn de voordelen van inner child work?


Inner child work is een proces van het helen van de emotionele pijn en de verbinding maken met het kind in ons. Of je nu trauma hebt meegemaakt of niet, we hebben allemaal een innerlijk kind dat we kunnen verzorgen om ons gelukkiger te voelen als volwassene. Dit klinkt allemaal wat zweverig, maar het werkt wel heel doeltreffend. Wat levert het helen van je innerlijke kind op?

  • Je innerlijk kind is je onderbewustzijn. Het is de stem in je hoofd die alles wat je denkt of doet beïnvloedt. Het is samengesteld uit onze ervaringen, zowel goed als slecht. Is deze stem overwegend negatief? Door pijnen uit het verleden aan te pakken kun je dit stemmetje positief beïnvloeden.
  • Als je inner child work doet, kun je je beter verbinden met jezelf, je emoties beter begrijpen en meer geluk en vreugde in je leven ervaren.
  • Er zijn veel verschillende manieren om inner child work te doen, waaronder in een dagboek schrijven, therapie volgen en creatieve dingen doen die je als kind graag deed, zoals knutselen. Zie het als quality time met jezelf.

Schrijven om je innerlijke kind te helen

Gelukkig is het niet te laat om deze ‘kwetsuren’ aan te pakken. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar je kunt de behoeften die je als kind had aanpakken en deze als volwassene helen. Inner child work houdt in dat je emoties verkent die je misschien hebt onderdrukt, zodat je jezelf volledig kunt accepteren. Hoe werkt het? De vragen in dit artikel zijn bedoeld om die emoties te herstellen, ze los te laten en de veiligheid te creëren die je als kind nodig had. Pak een pen en een notitieboekje, neem wat diepe ademhalingen en onthoud dat je niet te hard voor jezelf moet zijn.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

innerlijke kind helen

20 vragen om aan jezelf te stellen

Probeer de vragen zo eerlijk en authentiek mogelijk te beantwoorden. Let op: het beantwoorden van deze vragen kan enkele heftige emoties met zich mee brengen – en dat is helemaal oké.

  1. Wat zijn dingen die je vroeger leuk vond en nu niet meer?
  2. Wat gebeurde er toen je een mening uitte die anders was dan die van je ouders?
  3. Hoe voel je je als je vandaag mijn mening uit?
  4. Als je jezelf als kind zou zien, huilend en verdrietig, wat zou je dan tegen haar zeggen?
  5. Beschrijf een keer dat je je als kind niet gehoord voelde. Wat zou je tegen haar willen zeggen?
  6. Tegen wie keek je op als kind? Is dat veranderd en waarom?
  7. Wat wilde je vroeger worden als je later groot was?
  8. Wanneer je ‘deed alsof’ als kind, wat speelde je dan? Welke fantasieën had je?
  9. Wat waren je dromen als kind?
  10. Wie was jouw held uit je kindertijd? Wat vond je leuk aan hen?
  11. Wat deed je voor de lol als kind? Doe je die dingen nog steeds? In het geval van niet, waarom niet?
  12. Welke ervaringen hebben geleid tot de angsten die je vandaag hebt?
  13. Wat is je eerste herinnering aan een gevoel van schaamte?
  14. Waar was jouw veilige plek als kind en waarom?
  15. Welk aspect van jezelf durf je niet volledig te uiten?
  16. Wat zijn je ergernissen? Kun je bedenken waarom ze begonnen zijn?
  17. Bij wie voel je je het meest nep en waarom?
  18. Bij wie voel je je het meest authentiek en waarom?
  19. Hoe dacht je dat je leven eruit zou zien als je volwassen zou zijn? In hoeverre verschilt dat van de werkelijkheid?
  20. Noem vijf redenen waarom je in jezelf gelooft.

Schakel hulp in als je daar nood aan hebt

Het beantwoorden van deze vragen kan een emotionele reis zijn. Het is als een wandeling langs het geheugenlaantje van je kindertijd, en soms kunnen er gevoelens opborrelen die je misschien even had weggestopt. Denk aan verdriet, een vleugje boosheid, of zelfs een opluchting. Het is belangrijk om te beseffen dat het best overweldigend kan zijn om met deze emoties om te gaan. Dus, als je tijdens het beantwoorden van de vragen merkt dat het je wat te veel wordt – geen paniek! Het is helemaal oké om professionele hulp in te schakelen. Soms is het gewoon fijn om een gids aan je zijde te hebben terwijl je deze reis onderneemt.

Of je nu beslist om de vragen in je eentje te beantwoorden, of met begeleiding van een professional, het hele avontuur van het innerlijke kind helen kan behoorlijk levensveranderend zijn. Het is als het ontdekken van een verborgen schatkaart naar zelfinzicht, zelfacceptatie en emotionele groei. Je zult jezelf op een dieper niveau leren kennen en die oude, negatieve patronen beetje bij beetje doorbreken. Uiteindelijk leidt dit tot een leven dat meer vervuld en authentiek aanvoelt – en dat is toch wel een mooie beloning, nietwaar?

Beeld: Karolina Grabowska

Marlous

Marlous (31) haar tweede natuur is delen. Wat zij leuk, mooi of inspirerend vindt, deelt ze vol enthousiasme op Salut, Instagram en haar blog. Van een nieuwe koffiebar in de stad tot gezellige date-ideeën. En van duurzame interieuroplossingen tot handige tips voor loononderhandelingen. Alles wat Marlous deelt maakt het leven leuker en groener.

Vorig artikel

Eerste hulp bij kunst kiezen

Volgend artikel

Timeboxing: de kracht van één ding tegelijk doen

Laatste van Blog

withemes on instagram

Dit foutbericht is alleen zichtbaar voor de WordPress admins

Fout: geen feed gevonden.

Ga naar de instellingenpagina van Instagram Feed om een feed te maken.