/

Stop met sorry zeggen op je werk

Waarom je carrière schade oploopt door voortdurend excuses aan te bieden.

3 minuten
Stop met sorry zeggen

Stop met je te verontschuldigen op je werk. Geen “het spijt me” meer, niet meer onnodig door het stof gaan bij je collega’s. Kortom: geen verontschuldigingen meer op je werk. Waarom? Omdat het je carrière schaadt.

Er is een tijd en plaats om sorry te zeggen – namelijk wanneer je daadwerkelijk iets hebt gedaan waarvoor je sorry moet zeggen. Maar meestal verontschuldigen mensen zich te veel. Let’s face it: vaak zijn het vrouwen die sorry zeggen voor zaken waar geen verontschuldiging nodig is. Wat dacht je van ‘sorry voor mijn late reactie’? Onnodig. Als je schuldig bent aan overmatig sorry zeggen op het werk, lees dan verder om te begrijpen waarom dit schadelijk kan zijn, en wat je in plaats daarvan kunt zeggen.

De nadelen van ‘sorry’

Sorry zeggen is schadelijk, is dat niet wat overdreven? Zeker niet, het zorgt er namelijk voor dat:

  1. Het lijkt alsof je iets verkeerd doet, terwijl dat eigenlijk niet het geval is. Vaak zien je collega’s of baas de dagelijkse ‘foutjes’ of ongelukjes door de vingers. Op het moment dat je je verontschuldigt, vestig je juist de aandacht op een situatie die anderen misschien niet eens hadden opgemerkt. Wedden dat jij op dit vlak voor je collega’s een stuk minder streng bent dan voor jezelf?
  2. Wanneer je voortdurend sorry zegt (vooral wanneer je niets verkeerd hebt gedaan), raken mensen om je heen gewend aan je excuses, waardoor de impact van je woorden afneemt als je oprechte excuses wel een keer op hun plaats zijn.
  3. Constant je excuses aanbieden kan ervoor zorgen dat je overkomt als passief op de werkvloer. Het laat zien dat je twijfelt aan jezelf of dat je zelfvertrouwen niet optimaal is. Zeker als je jaagt op een promotie of de stap naar een leidinggevende functie wil zetten, is het goed om je hiervan bewust te zijn.

Stop met sorry te zeggen: hier zijn enkele alternatieven

Je hoeft natuurlijk niet steenhard te zijn op de werkvloer. Verpak je boodschap iets tactischer door de volgende tips te gebruiken als je de volgende keer de neiging hebt om sorry te zeggen:

Neem je verantwoordelijkheid

Er is een groot verschil tussen verantwoordelijk zijn en sorry zeggen. Als er iets misgaat op je werk en het is te wijten aan een fout of vergissing van jouw kant, neem dan je verantwoordelijkheid. Maar verantwoordelijk zijn betekent niet dat je te pas en te onpas sorry moet zeggen. Erken wat je hebt gedaan, neem de verantwoordelijkheid op je en maak duidelijk dat je de situatie zult oplossen.

Pas je taalgebruik aan

Je taalgebruik aanpassen maakt een enorm verschil. Je wil respectvol zijn, zonder jezelf naar beneden te halen. Enkele eenvoudige aanpassingen in je taalgebruik maken een wereld van verschil. Hier zijn een paar manieren om je boodschap een positieve draai te geven:

  • “Goed dat je me erop wijst, ik zal het meteen aanpassen!” in plaats van “Sorry, wat stom van me dat ik dat niet heb opgemerkt!”
  • “Ik waardeer het dat je de tijd hebt gemaakt in je drukke agenda” in plaats van “Sorry dat ik je om hulp vraag, ik weet dat je het druk hebt”
  • “Goed gezien – dat is een fout van mijn kant” in plaats van “Oh mijn god, sorry voor die domme fout! Ik heb dat helemaal over het hoofd gezien!”

Zeg helemaal niets

Waarom zeg je sorry? Is het omdat je bang bent dat je iemand stoort? Vind je echt dat je iets hebt gedaan waarvoor je je excuses moet aanbieden? Bekijk het eens objectief. Negen van de tien keer is het geen situatie die om excuses vraagt. Misschien moet je je drukke leidinggevende storen om feedback te krijgen over een project om verder te gaan. Je eerste reactie is misschien om je mail te openen met sorry. Maar waarom? Heb je het gevoel dat je hun tijd niet waard bent? Think again, je mag ruimte innemen op je werk, daar hoef je je niet voor te verontschuldigen.

Lees verder onder de foto.

Stop met twijfelen aan jezelf, stop met je schuldig voelen. Neem de ruimte die je nodig hebt!

#Sorrynotsorry

Tijd om je onzekerheid te laten varen. Je bent geen storende factor voor je baas of het team. Je doet gewoon je werk. Als je feedback nodig hebt om verder te gaan met je project, dan zeg je daarvoor geen sorry. Die gedachte zou niet eens bij je op moeten komen. Meestal is het beter om meteen ter zake te komen en aan te geven wat je nodig hebt.

Dus stop met sorry zeggen op je werk en richt je op de waarde die je toevoegt op je job. Of je nu net bent afgestudeerd en je weg zoekt in de professionele wereld, of een doorgewinterde professional bent die van slechte werkgewoonten af wil, say it loud and clear: #sorrynotsorry.

Beeld: Kaboompics

Marlous

Marlous (31) haar tweede natuur is delen. Wat zij leuk, mooi of inspirerend vindt, deelt ze vol enthousiasme op Salut, Instagram en haar blog. Van een nieuwe koffiebar in de stad tot gezellige date-ideeën. En van duurzame interieuroplossingen tot handige tips voor loononderhandelingen. Alles wat Marlous deelt maakt het leven leuker en groener.

Vorig artikel

5x De beste cosy games om te ontstressen

Volgend artikel

5 duurzame influencers die ons inspireren

Laatste van Blog

withemes on instagram

Dit foutbericht is alleen zichtbaar voor de WordPress admins

Fout: geen feed gevonden.

Ga naar de instellingenpagina van Instagram Feed om een feed te maken.